عوامل كليدي موفقيت سايت (بخش اول)

در اين وبلاگ طرح هاي توجيهي براي راه اندازي كسب و كار ارائه مي شود

عوامل كليدي موفقيت سايت (بخش اول)

۱۷ بازديد

به نظر شما مهمترين عوامل كليدي موفقيت سايت چيست؟ ايده خوب؟ زيبايي؟ مطالب مفيد؟ بازديدكنندگان فراوان؟ نظرات مختلفي وجود دارد، حتي بعضي جواب اين سوال را وابسته به نوع فعاليت آن مي دانند.

به نظر شما مهمترين عوامل كليدي موفقيت سايت چيست؟ ايده خوب؟ زيبايي؟ مطالب مفيد؟ بازديدكنندگان فراوان؟ نظرات مختلفي وجود دارد، حتي بعضي جواب اين سوال را وابسته به نوع فعاليت آن مي دانند.

بهترين راه براي پاسخ به اين سوال استفاده از تجربيات موسسان موفق ترين وب سايت ها در اينترنت مي باشد. اكنون خلاصه اي از عوامل موفقيت يك وب سايت را برايتان بازگو مي كنيم.

80 درصد موفقيت سايت ناشي از شيوه مديريت آن است نه ظاهر يا نرم افزار آن! ولي مردم از بيرون تصور ديگري دارند.

مهمترين عوامل موفقيت يك سايت كدامند؟

1- هدف

هر وب سايتي بايد به صورت دقيق هدف خود را مشخص نمايد. مديران وبسايت و بلاگرها بايد درك قوي از آنچه كه ميخواهند به مخاطب خود القا كنند داشته باشند تا بتوانند براي رسيدن به آن هدف برنامه ريزي نمايند كه چگونه سايت را مديريت كنند، چه محتوايي آماده كنند، چه پيامي را به بازديد كننده ارسال نمايند و تمام آن چيزي كه به عهده يك مدير وب سايت است.

متاسفانه بسياري از مديران سايت ها با عجله و بدون تفكر در خصوص هدف ايجاد وبسايت خود، كار را شروع ميكنند و به صورت مقطعي در دسته هاي مختلفي شروع به فعاليت ميكنند كه با توجه به عدم ثبات و هدفگيري مناسب، توان وبسايت در جهت هاي مختلفي تقسيم ميشود و اين پراكندگي باعث عدم كسب موفقيت مي گردد.

هدف بايد نسبتا خاص باشد، به طور مثال هدفي مانند اينكه “من ميخواهم به بزرگترين كسب و كار اينترنتي در كشور برسم” هدف مناسبي نيست و به صورت دقيق بيان كننده آن چيزي كه شما ميخواهيد انجام دهيد نميباشد. به جاي اين شما ميتوانيد بگوييد ” من ميخواهم از طريق وب سايتم مرجع اصلي معرفي خدمات خود و ارائه خدمات پشتيباني به مشتريان خود باشم”.

 

2- طراحي شيك و جذاب

طراحي گرافيكي زيبا و چشمگير مسلما در جذب مخاطب تاثير دارد. البته اين عامل به تنهايي تاثير زيادي در موفقيت يك سايت ندارد حتي اگر در شروع كار، توجه زيادي از كاربران را جلب خود كند. يك سايت زيبا كه از نظر محتوايي ضعيف باشد و يا از نظر كارايي فايده اندكي به كاربران خود برساند به زودي از فهرست سايت هايي كه مردم دوست دارند مرتب به آنها سر بزنند خط مي خورد. سايت نبايد يكبار مصرف باشد.

 

 

3- بازاريابي و رتبه در موتورهاي جستجو

در پايگاه هاي اينترنتي و خصوصا موتورهاي جستجو تبليغ كنيد. راه رايگان نمايش وب سايت شما در صفحات نتايج موتورهاي جستجو رعايت نكاتي ست كه سازندگان موتورهاي جستجو منتشر كرده اند. مهمترين موتور جستجو گوگل است كه 70 درصد سهم بازار را در اختيار دارد.

حتي اگر شما بسيار معروف باشيد ولي برنامه مدوني براي تبليغ و بازاريابي در اينترنت نداشته باشيد، ناشناخته خواهيد ماند.

 

4- وضوح

ممكن است وب سايت شما هدف مناسبي هم داشته باشد، اما آيا اين هدف به روشني براي بازديد كننده قابل فهم و درك است؟ در برخي از طراحي هاي وب سايت پيچيدگي ها و عوامل گرافيكي و افكت هاي تصويري باعث به حاشيه رفتن و سردرگمي بازديد كننده ميشود به صورتي كه بيشترين توان بازديدكننده به درگير شدن در خصوص چگونگي كاركرد وب سايت ميشود و يا يك پيام كه فاقد ارزش كافي براي بازديد كننده است بارها در قسمت هاي مختلف سايت تكرار ميشود.

همواره در طول طراحي وب سايت بايد در نظر گرفت كه به صورت واضح هدف سايت به بازديد كننده منتقل گردد. اين وضوح با توجه به دسته بندي هاي محتلف سايت ها ميتواند متفاوت باشد، براي يك وب سايت فروشگاهي، اطلاع رساني دقيق در خصوص محصولات، نحوه ارسال، تمايزات فروشگاه و اين موارد بايد كاملا روشن و واضح براي بازديد كننده روش گردد. براي يك سايت خبري تحليلي نوع هدف گيري و دسته بندي اخبار يا مطالبي كه در سايت قرار ميگيرد بايد روشن گردد تا به تصميم مخاطب براي مشترك سايت شدن و استفاده مكرر از اين سايت را تسهيل نمايد. همچين وب سايت هاي خدمات دهنده هم با توجه به خدماتي كه ارائه ميدهند بايد توضيحات كامل و واضحي از فعاليت و روند كاري خود ارائه دهند.

در برخي موارد وضوح از طريق ساده كردن وب سايت محقق ميگردد. ساده كردن وب سايت تمام ضوائد و شلوغي هاي سايت را حذف ميكند و به صورت روشن به سمت هدف خود ميرود. يكي از دلايلي كه امروزه طراحي مينيماليسم رونق گرفته همين موضوع است.

 

5- محتواي خواندني و رايگان

تازه ترين پژوهش هاي ميداني درباره دلايل استقبال گسترده از سايت ها نشان مي دهد كه عامل «كنجكاوي كاربران» نقشي بنيادي در موفقيت يك سايت دارد. به همين دليل است كه با وجود به ميدان آمدن ميليون ها سايت جديد، دو گروه از سايت هاي اينترنتي همچنان بيشترين بازديدكنندگان را دارند: رسانه هاي اجتماعي و موتورهاي جستجو. اغلب كاربران كنجكاوند بدانند «امروز چه اتفاقاتي براي دوستانم افتاده است؟» اهميت عامل كنجكاوي ما را به سمت عامل مهمتري هدايت ميكند: محتواي خواندني و رايگان. سايت هاي موفق هميشه مطالب تازه اي براي مخاطبان خود دارند.

بعضي از صاحبان سايت ها فكر ميكنند داشتن محتواي خواندني و رايگان فقط براي سايت هاي خبري و مقاله اي واجب است. اما اين تصور اشتباه است. موضوع فعاليت يك سايت هرچه باشد، براي موفقيتش لازم است مطالب خواندني در زمينه فعاليت خود منتشر كند. مثلا اگر سايت يك رستوران مقالاتي درباره اصول تغذيه مناسب، رژيم غذايي و نيز ارزش غذايي هر نوع غذا منتشر كند، بدون ترديد اين كار منجر به افزايش فروش آن رستوران نيز خواهد شد. همواره به ياد داشته باشيد كه محتواي خواندني و رايگان مثل آهنربايي عمل مي كند كه هم كاربران بي حوصله و سرگردان و هم كاربران كنجكاو و باهوش را جذب خود مي كند.

 

 

6- كاربران فعال

بايد تمام تلاش خود را براي جذب كاربران تازه و مهم تر از آن حفظ كاربران قبلي قرار دهيد. تمام فعاليت هاي شما بر روي سايتتان مثل ارتقا كيفيت، تنوع خدمات و زيبايي براي رضايت كاربران است. پس اگر كاربري وجود نداشته باشد كم كم فعاليت هاي يك سايت به پايان مي رسد.

 

7- دسترس پذيري

اغلب دسترس پذيري و قابليت استفاده با هم معنا ميشوند ولي ميتوانيم آنها را دو عامل مجزا نيز بدانيم. اينكه يك محتوا از چه طريقي، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود و همچنين وب سايت با چه مرورگرها، سيستم عامل ها و يا دستگاه هايي قابليت كاركرد داشته باشد را دسترس پذيري ميناميم. ممكن است يك وب سايت به خاطر ساختار طراحي، بازديد كنندگان را مجبور به استفاده از يك مرورگر خاص و يا سيستم عامل مشخصي نمايد. اين عوامل باعث از دست رفتن كاربر خواهد شد.

معمولا وب سايت هاي موثر داراي سطح دسترس پذيري وسيعي ميباشند و به مخاطب خود اجازه انتخاب ميدهند.

 

ادامه ي عوامل كليدي موفقيت سايت را در بخش دوم اين مقاله مطالعه بفرماييد.

 

منبع : http://www.banisite.com/articles/web-design/916/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-(%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84)

به نظر شما مهمترين عوامل كليدي موفقيت سايت چيست؟ ايده خوب؟ زيبايي؟ مطالب مفيد؟ بازديدكنندگان فراوان؟ نظرات مختلفي وجود دارد، حتي بعضي جواب اين سوال را وابسته به نوع فعاليت آن مي دانند.

بهترين راه براي پاسخ به اين سوال استفاده از تجربيات موسسان موفق ترين وب سايت ها در اينترنت مي باشد. اكنون خلاصه اي از عوامل موفقيت يك وب سايت را برايتان بازگو مي كنيم.

80 درصد موفقيت سايت ناشي از شيوه مديريت آن است نه ظاهر يا نرم افزار آن! ولي مردم از بيرون تصور ديگري دارند.

مهمترين عوامل موفقيت يك سايت كدامند؟

1- هدف

هر وب سايتي بايد به صورت دقيق هدف خود را مشخص نمايد. مديران وبسايت و بلاگرها بايد درك قوي از آنچه كه ميخواهند به مخاطب خود القا كنند داشته باشند تا بتوانند براي رسيدن به آن هدف برنامه ريزي نمايند كه چگونه سايت را مديريت كنند، چه محتوايي آماده كنند، چه پيامي را به بازديد كننده ارسال نمايند و تمام آن چيزي كه به عهده يك مدير وب سايت است.

متاسفانه بسياري از مديران سايت ها با عجله و بدون تفكر در خصوص هدف ايجاد وبسايت خود، كار را شروع ميكنند و به صورت مقطعي در دسته هاي مختلفي شروع به فعاليت ميكنند كه با توجه به عدم ثبات و هدفگيري مناسب، توان وبسايت در جهت هاي مختلفي تقسيم ميشود و اين پراكندگي باعث عدم كسب موفقيت مي گردد.

هدف بايد نسبتا خاص باشد، به طور مثال هدفي مانند اينكه “من ميخواهم به بزرگترين كسب و كار اينترنتي در كشور برسم” هدف مناسبي نيست و به صورت دقيق بيان كننده آن چيزي كه شما ميخواهيد انجام دهيد نميباشد. به جاي اين شما ميتوانيد بگوييد ” من ميخواهم از طريق وب سايتم مرجع اصلي معرفي خدمات خود و ارائه خدمات پشتيباني به مشتريان خود باشم”.

 

2- طراحي شيك و جذاب

طراحي گرافيكي زيبا و چشمگير مسلما در جذب مخاطب تاثير دارد. البته اين عامل به تنهايي تاثير زيادي در موفقيت يك سايت ندارد حتي اگر در شروع كار، توجه زيادي از كاربران را جلب خود كند. يك سايت زيبا كه از نظر محتوايي ضعيف باشد و يا از نظر كارايي فايده اندكي به كاربران خود برساند به زودي از فهرست سايت هايي كه مردم دوست دارند مرتب به آنها سر بزنند خط مي خورد. سايت نبايد يكبار مصرف باشد.

 

 

3- بازاريابي و رتبه در موتورهاي جستجو

در پايگاه هاي اينترنتي و خصوصا موتورهاي جستجو تبليغ كنيد. راه رايگان نمايش وب سايت شما در صفحات نتايج موتورهاي جستجو رعايت نكاتي ست كه سازندگان موتورهاي جستجو منتشر كرده اند. مهمترين موتور جستجو گوگل است كه 70 درصد سهم بازار را در اختيار دارد.

حتي اگر شما بسيار معروف باشيد ولي برنامه مدوني براي تبليغ و بازاريابي در اينترنت نداشته باشيد، ناشناخته خواهيد ماند.

 

4- وضوح

ممكن است وب سايت شما هدف مناسبي هم داشته باشد، اما آيا اين هدف به روشني براي بازديد كننده قابل فهم و درك است؟ در برخي از طراحي هاي وب سايت پيچيدگي ها و عوامل گرافيكي و افكت هاي تصويري باعث به حاشيه رفتن و سردرگمي بازديد كننده ميشود به صورتي كه بيشترين توان بازديدكننده به درگير شدن در خصوص چگونگي كاركرد وب سايت ميشود و يا يك پيام كه فاقد ارزش كافي براي بازديد كننده است بارها در قسمت هاي مختلف سايت تكرار ميشود.

همواره در طول طراحي وب سايت بايد در نظر گرفت كه به صورت واضح هدف سايت به بازديد كننده منتقل گردد. اين وضوح با توجه به دسته بندي هاي محتلف سايت ها ميتواند متفاوت باشد، براي يك وب سايت فروشگاهي، اطلاع رساني دقيق در خصوص محصولات، نحوه ارسال، تمايزات فروشگاه و اين موارد بايد كاملا روشن و واضح براي بازديد كننده روش گردد. براي يك سايت خبري تحليلي نوع هدف گيري و دسته بندي اخبار يا مطالبي كه در سايت قرار ميگيرد بايد روشن گردد تا به تصميم مخاطب براي مشترك سايت شدن و استفاده مكرر از اين سايت را تسهيل نمايد. همچين وب سايت هاي خدمات دهنده هم با توجه به خدماتي كه ارائه ميدهند بايد توضيحات كامل و واضحي از فعاليت و روند كاري خود ارائه دهند.

در برخي موارد وضوح از طريق ساده كردن وب سايت محقق ميگردد. ساده كردن وب سايت تمام ضوائد و شلوغي هاي سايت را حذف ميكند و به صورت روشن به سمت هدف خود ميرود. يكي از دلايلي كه امروزه طراحي مينيماليسم رونق گرفته همين موضوع است.

 

5- محتواي خواندني و رايگان

تازه ترين پژوهش هاي ميداني درباره دلايل استقبال گسترده از سايت ها نشان مي دهد كه عامل «كنجكاوي كاربران» نقشي بنيادي در موفقيت يك سايت دارد. به همين دليل است كه با وجود به ميدان آمدن ميليون ها سايت جديد، دو گروه از سايت هاي اينترنتي همچنان بيشترين بازديدكنندگان را دارند: رسانه هاي اجتماعي و موتورهاي جستجو. اغلب كاربران كنجكاوند بدانند «امروز چه اتفاقاتي براي دوستانم افتاده است؟» اهميت عامل كنجكاوي ما را به سمت عامل مهمتري هدايت ميكند: محتواي خواندني و رايگان. سايت هاي موفق هميشه مطالب تازه اي براي مخاطبان خود دارند.

بعضي از صاحبان سايت ها فكر ميكنند داشتن محتواي خواندني و رايگان فقط براي سايت هاي خبري و مقاله اي واجب است. اما اين تصور اشتباه است. موضوع فعاليت يك سايت هرچه باشد، براي موفقيتش لازم است مطالب خواندني در زمينه فعاليت خود منتشر كند. مثلا اگر سايت يك رستوران مقالاتي درباره اصول تغذيه مناسب، رژيم غذايي و نيز ارزش غذايي هر نوع غذا منتشر كند، بدون ترديد اين كار منجر به افزايش فروش آن رستوران نيز خواهد شد. همواره به ياد داشته باشيد كه محتواي خواندني و رايگان مثل آهنربايي عمل مي كند كه هم كاربران بي حوصله و سرگردان و هم كاربران كنجكاو و باهوش را جذب خود مي كند.

 

 

6- كاربران فعال

بايد تمام تلاش خود را براي جذب كاربران تازه و مهم تر از آن حفظ كاربران قبلي قرار دهيد. تمام فعاليت هاي شما بر روي سايتتان مثل ارتقا كيفيت، تنوع خدمات و زيبايي براي رضايت كاربران است. پس اگر كاربري وجود نداشته باشد كم كم فعاليت هاي يك سايت به پايان مي رسد.

 

7- دسترس پذيري

اغلب دسترس پذيري و قابليت استفاده با هم معنا ميشوند ولي ميتوانيم آنها را دو عامل مجزا نيز بدانيم. اينكه يك محتوا از چه طريقي، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود و همچنين وب سايت با چه مرورگرها، سيستم عامل ها و يا دستگاه هايي قابليت كاركرد داشته باشد را دسترس پذيري ميناميم. ممكن است يك وب سايت به خاطر ساختار طراحي، بازديد كنندگان را مجبور به استفاده از يك مرورگر خاص و يا سيستم عامل مشخصي نمايد. اين عوامل باعث از دست رفتن كاربر خواهد شد.

معمولا وب سايت هاي موثر داراي سطح دسترس پذيري وسيعي ميباشند و به مخاطب خود اجازه انتخاب ميدهند.

 

ادامه ي عوامل كليدي موفقيت سايت را در بخش دوم اين مقاله مطالعه بفرماييد.

 

منبع : http://www.banisite.com/articles/web-design/916/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-(%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.